vrijdag 6 november 2009

Turn my nightmares into dreams

Hee joh,
Liggend tussen de lichtjes van het Botlek gebied (mooi) is er de afgelopen
2 dagen en vooral de afgelopen nacht een hoop gebeurt.
Iemand vroeg mij afgelopen weekend waar stoomketels nou voor waren. Dat is (zoals met alles) goed duidelijk wanneer ze er even niet zijn. Vanacht was dat het geval en ik had de wacht.
Na mn laatste rondje (misschien wel echt mn allerlaatste rondje op dit schip aangezien ik dit weekend weer aan dek ga werken) leek alles prima en ik ging om 10u half 11 liggen.
Om half 2 begon de ellende met een te lage olietemperatuur op de burner die afstond. Geen paniek maar wel even de heater aangezet. Uurtje op bed gelegen zonder te slapen (adrenaline) en om half 4 hoorde ik het alarm in de machinekamer al gaan voor de toeter op mn hut begon te schreeuwen. Beneden bleek dat de SB boiler uit was gegaan en dan krijg je een alarm. Gereset, opstarten, alarm, olietemperatuur hoog. Nader onderzoek leverde op dat deze 120 graden was waar deze 80 graden hoort te zijn, ondertussen was de stoomdruk hard aan het instorten omdat er geen stoom geproduceerd werd waar deze wel gebruikt werd. 2nd gebeld en nogmaals geprobeert de boiler te resetten. Lukte niet omdat de olietemperatuur nog steeds te hoog was. Stoom naar dek dichtgezet om wat tijd te winnen. Nog een keer reset en dat werkte.
Boiler opstarten, stoom naar dek weer open, dek ingelicht en toen was het 5u en was er nog maar een uurtje voor het normale werk weer begint, slapen is dan een beetje zinloos dus we hebben maar een grote pot koffie gezet.
Ondertussen kwamen de viscositeits en olietemperatuur naar de hoofdmotor alarmen maar daar was de oorzaak duidelijk van en die loste zichzelf op doordat de stoomdruk weer terugkwam. Wat me weer terugbrengt naar mn eerste punt waar de stoom nou voor dient:
Stookolie verwarmen, AC (lucht) verwarmen, lading (indirect)verwarmen, ladingslangen schoonstomen en ladingafsluiters los stomen (bevroren/gestolde lading). Dit alles vraagt erg veel stoom, binnen 20 minuten waren we van 8 naar 2 bar gezakt. In 5 minuten op vol vermogen weer terug naar 8 bar.

Overdag kwamen de afval en de bunkerboot dus nu zijn we bijna weer klaar voor de volgende reis, nog 4 partijtjes bij de Shell halen en dan morgenochtend/avond de haven uit voor (zoals het er nu uitziet) Wilmington, NC. (NY en Searsport zijn geschrapt).
Vanmiddag lekker slapen,
tot ziens/mails/anders nl.
groet,
Ruben

Geen opmerkingen: