maandag 24 augustus 2009

Crisis

Hallo allemaal,
We zitten nu ongeveer midden op de atlantic (50N, 35W) en we komen vanmiddag orkaan Bill tegen.
Tegen de tijd dat we hem tegenkomen is hij, al alles volgens de voorspelling verloopt, afgezwakt tot een tropische storm (bij New Foundland?) maar desalniettemin blijft er een flinke wind staan (60 kts) met bijbehoorende zee en swell. Uitwijken voor de storm heeft geen zin meer daarom gaan we er maar gewoon recht tegenin varen, als het goed is komen we net boven het centrum langs en hebben we dus wind mee (depressies draaien tegen de klok in). In plaats van mn gewone werkzaamheden te laten doen, heeft de stuurman me vanochtend een hoop boeken over meteorologie gegeven en me vrij gegeven om me voor te bereiden waarnemingen te maken vanmiddag. Hijzelf heeft dit nog nooit meegemaakt (en hij vaart al weet ik hoe lang) dus ik moest er vooral het beste van maken, unieke kans.
Volgens de voorspelling zou deze storm trouwens ook de oceaan oversteken en bij schotland de noordzee op gaan. Dat betekent dat jullie ook nog mogen genieten van alle wind en regen die het met zich meebrengt.
Buiten de orkaan gaat alles goed hier aan boord, hadden gister met 7 bft.
een tafelvoetbaltoernooi, was erg gezellig, filmpjes kijken, in de bar zitten en een beetje werken..

Ok, tot de witte regel getypt, word ik gebeld door de stuurman, of ik even naar de koffietafel kan komen. Beneden alle nederlanders bij elkaar. Voor het eerst sinds 2005 een meeting. Toen gingen bijna alle nederlanders eruit.
Nu de rest. In december wordt ons schip verkocht.
Voor mij heeft dit 'alleen' als gevolg dat ik mn stage niet afmaak maar voor de rest is het natuurlijk veel erger.
Mijn voorlopige plan is dat ik zo lang mogelijk mn stage hier afmaak en mn takenboek afwerk. Dan kan ik daarna nog 2 maanden als matroos monsteren en gewoon wat geld verdienen en mn tijd volmaken.
Donkere wolken pakken zich samen, letterlijk en figuurlijk.
Groet,
Ruben

P.s. Op Jotankers.com staan nog meer info geloof ik"

Toevoeging Berthelle: wie het handig vindt om een berichtje te krijgen als er weer een nieuwe blog is, mail dit dan naar berthelle@planet.nl.

Geen opmerkingen: