zaterdag 29 augustus 2009

Searsport

Hallo iedereen,
We liggen nu in Searsport, Maine (USofA) voor anker en het is vet lekker weer en heel mooi hier, allemaal eilandjes en veel bomen. In de planning staat dat we morgen (zaterdag) naar binnen gaan om 11 uur lokale tijd.
(UTC-4)
De laatste dagen ben ik samen met de stuurman ballasttanks gaan inspecteren.
Leuk en vies werk. Verder hebben we op zee nog wat drills gedaan, (brand, verlaat het schip, olie aan dek) en natuurlijk door een tropische storm gevaren. Tijdens de storm op de brug geweest, was indrukwekkend en vooral heel erg mooi om te zien toen het eenmaal losbarste en ook intressant om te zien hoe je zo'n storm ziet aankomen, daar ben ik nu een apart verslag over aan het schrijven. Dat is zo'n beetje wat me bezig houd nu. Straks gaan we de Man Over Board boot testen, dat is ook wel leuk, beetje door de baai crossen. Zondag middag/avond vertrekken we waarschijnlijk weer richting Savannah, daarna New Orleans (Louisiana) en dan Houston (Texas).
Tot later
Ruben

maandag 24 augustus 2009

Crisis

Hallo allemaal,
We zitten nu ongeveer midden op de atlantic (50N, 35W) en we komen vanmiddag orkaan Bill tegen.
Tegen de tijd dat we hem tegenkomen is hij, al alles volgens de voorspelling verloopt, afgezwakt tot een tropische storm (bij New Foundland?) maar desalniettemin blijft er een flinke wind staan (60 kts) met bijbehoorende zee en swell. Uitwijken voor de storm heeft geen zin meer daarom gaan we er maar gewoon recht tegenin varen, als het goed is komen we net boven het centrum langs en hebben we dus wind mee (depressies draaien tegen de klok in). In plaats van mn gewone werkzaamheden te laten doen, heeft de stuurman me vanochtend een hoop boeken over meteorologie gegeven en me vrij gegeven om me voor te bereiden waarnemingen te maken vanmiddag. Hijzelf heeft dit nog nooit meegemaakt (en hij vaart al weet ik hoe lang) dus ik moest er vooral het beste van maken, unieke kans.
Volgens de voorspelling zou deze storm trouwens ook de oceaan oversteken en bij schotland de noordzee op gaan. Dat betekent dat jullie ook nog mogen genieten van alle wind en regen die het met zich meebrengt.
Buiten de orkaan gaat alles goed hier aan boord, hadden gister met 7 bft.
een tafelvoetbaltoernooi, was erg gezellig, filmpjes kijken, in de bar zitten en een beetje werken..

Ok, tot de witte regel getypt, word ik gebeld door de stuurman, of ik even naar de koffietafel kan komen. Beneden alle nederlanders bij elkaar. Voor het eerst sinds 2005 een meeting. Toen gingen bijna alle nederlanders eruit.
Nu de rest. In december wordt ons schip verkocht.
Voor mij heeft dit 'alleen' als gevolg dat ik mn stage niet afmaak maar voor de rest is het natuurlijk veel erger.
Mijn voorlopige plan is dat ik zo lang mogelijk mn stage hier afmaak en mn takenboek afwerk. Dan kan ik daarna nog 2 maanden als matroos monsteren en gewoon wat geld verdienen en mn tijd volmaken.
Donkere wolken pakken zich samen, letterlijk en figuurlijk.
Groet,
Ruben

P.s. Op Jotankers.com staan nog meer info geloof ik"

Toevoeging Berthelle: wie het handig vindt om een berichtje te krijgen als er weer een nieuwe blog is, mail dit dan naar berthelle@planet.nl.

zondag 23 augustus 2009

Ruben's mailadres

Hee vrienden en familie,
Hier een mailtje vanaf de MT Jo Sypress te Rotterdam. Ben gister aangekomen en aan het werk gegaan. Hierbij hebben jullie dus mijn e-mailadres voor de komende 6 maanden. Gelieve mijn 'normale' e-mailadres te negeren ivm volle inbox bij thuiskomst. Hierheen kan je mailen maar het komt alleen aan als er 'Ruben de Boer' in het onderwerp staat en geen bijlage bijzit. Niet teveel mailen graag want dat kost de reder geld en tijd en daar zit niemand op te wachten.
Het adres is : sec@sypress.jotankers.com

donderdag 20 augustus 2009

Why a ship is a "she"

"Why a ship is a "she"

She is usually suitably decked out and allways stacked.
She has most pleasing lines running from the tips of her stacks topside to her curvacious stern below, when berthed and accessible there is always a bustle of men about her.

The initial cost of the lady is not unreasonable but the upkeep is astronomical. Her rigging cost a fortune as does all the paint to keep her looking well.

Bows and bells are standard equipment and sometimes she wears a bonnet. You can do anything with her stern but nothing with her head. To always be noticed, she displays her superstructure proudly.

When entering port, she heads for the buoys, and when sailing knows exactly where she is going although this is nog common knowledge to everyone. When wishing to attract her attention, a whistle will do the trick.

Like others of her gender, she is temperamental and somewhat unpredictable, requiring a capable and patient man to handle her.

However once you get the feel of her, you never want to leave, and on a calm moonlit night she will make a tired, lonely man forget his troubles.

MG"

woensdag 19 augustus 2009

De mooiste stad van ons land

'Hallo iedereen,
Hier nog een berichtje van mij. Sinds mn vorige bericht zijn we van Rotterdam naar Amsterdam gevaren, hebben daar voor anker gelegen en daarna een ruime dag binnen. Varen was weer heel mooi, zee, rust en zonsopkomst.
Amsterdam was ook heel leuk, ben 's middags alleen van boord gegaan en met de bus en trein op CS aangekomen. Daar had ik met Jana afgesproken. We hebben toen in ' de mooiste stad van ons land' de binnenstad doorgelopen op zoek naar het vondelpark, daar in de zon gelegen en beetje bijgepraat.
Daarna gegeten en even Liza in mn onderverhuurde huisje bezocht. Om 12u was ik weer aan boord en na 2,5 uur slaap mocht ik weer aan het werk.. Vandaag vertrokken we om 12 uur. (net na mijn werktijd) en kon ik dus nog even doorgaan. Tot nu (1545).. In de sluis bij Ijmuiden liet de Kapitein mij manouvreren op commando van de loods. Was weer een zeer positieve ervaring.
Al met al dus 2 topdagen. De sfeer aan boord is ook goed, de mensen gezellig en mn hut netjes. Heb het hier wel naar mn zin. Zijn nu weer op weg naar Rotterdam om nog 3000 ton te laden van de stof die in Amsterdam op was, beetje onhandig dus. Uiteindelijk gaan we echt een oversteek maken en richting de eastcoast. NY is al weer uit beeld maar de bestemming verandert per uur ongeveer dus kan ook zo weer het beeld binnenkomen. Jacksonville en Houston zijn wel zeker.
Tot later allemaal en veel plezier daar in de zon.
Groet,
Ruben'

zaterdag 15 augustus 2009

aan boord 12 augustus 2009 Rotterdam

'Aan Boord'
'Beste allemaal,
Woensdag ben ik vertrokken naar Rotterdam om aan boord te stappen van de Jo Sypress. Mooi schip met aardige mensen ben ik inmiddels achter, ook heel anders dan een visser..
We zitten hier met 3 stagaires die me een beetje wegwijs maken, daarnaast loop ik mee met de Marof (half stuurman, half machinist) die erg veel en goed uitlegt.
Op het moment liggen we nog steeds in Rotterdam. Gisteravond verhaald naar de Esso terminal om cyclohexaan(?) te laden en zaterdagochtend vertrekken we waarschijnlijk al naar Amsterdam om BTX te laden. Daarna verlaten we Nederland en Europa voor de Verenigde Staten en daarna zijn er voor zover ik weet nog geen plannen.
Ik zal wel af en toe wat laten horen,
Groet'

dinsdag 11 augustus 2009

Vertrek

Hallo allemaal,
Na een jaar gewoon weer op school zal nu mijn 2e stageperiode zich aandienen. Deze zal ik volbrengen abv de MT Jo Sypress: http://www.jotankers.com/FleetList/JoSypress/tabid/86/Default.aspx
Morgen (12-08-'09) zal ik in Rotterdam aan boord gaan waarna we vrij snel zullen vertrekken richting de wijde wereld. Mijn e-mail adres aan boord zal zeer waarschijnlijk anders zijn dan mijn normale adres aan de wal en om deze reden verzoek ik jullie geen mails meer te sturen tot mijn adres aan boord bekend is.
Tot februari!

zondag 9 augustus 2009